We gaan alweer terug naar het jaar 2016. Ik weet nog goed hoe het contact begon, ik werd benaderd via een recruitmentbureau voor de positie van Assistent Floormanager. Toen dacht ik meteen: Van Tilburg, dat is interessant! We zijn ondertussen alweer 7,5 jaar en drie functies verder. Time flies when you're having fun!
Ik kende Van Tilburg en was onder de indruk van wat het familiebedrijf in Nistelrode had neergezet. Het was toen al echt een begrip. Ik had wel mijn twijfels, zou het niet te traditioneel zijn voor mij? Ik bezocht de winkel af en toe en wist niet zeker of het echt een plek zou zijn voor mij. Ik was vooral nieuwsgierig naar het sollicitatiegesprek!
Jazeker, ik kreeg meer informatie over het bedrijf. Ik solliciteerde op de rol van Assistent Floormanager, maar gaf ook aan de ambitie te hebben om snel een volgende stap te maken om voldoende uitdaging te krijgen. Tijdens het gesprek kreeg ik ook meer beeld bij de grootte van de teams en dat er meer uitdaging in zat dan ik had kunnen bedenken. Als klant zie je niet hoeveel afdelingen er zijn, hoe alles is ingedeeld en wat er achter de schermen gebeurt. Dat is meer dan je zou denken!
Ik wilde heel graag de stap maken naar Floormanager, maar er was op dat moment geen vacature. Ik dacht, ik ga voor Assistent Floormanager en heb vertrouwen dat er snel andere mogelijkheden ontstaan. En dat vertrouwen was terecht, want binnen negen maanden kwam de plek van Floormanager vrij en toen kreeg ik meteen de geweldige kans om deze rol in te vullen.
Binnen een jaar heb ik natuurlijk een mooie stap gemaakt. Nu zoveel jaren later is er ook meer structurele aandacht voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je krijgt nu meer begeleiding on the job, we hebben ontwikkelgesprekken en natuurlijk onze Academy. En het familiegevoel is heel fijn. Het is persoonlijk, niet alleen met directe collega’s, maar ook met de directie.
Ik heb ook altijd de ruimte gekregen om keuzes te maken die ook passen bij mijn werk-privé balans. Zo wilde ik bijvoorbeeld minder gaan werken toen ik kinderen kreeg. Er is altijd meegedacht en tegelijkertijd heb ik zelf ook altijd aangegeven wat ik nodig had. Ik zou dan ook iedere andere (nieuwe) collega aanraden om dit te doen.
Ja, klopt! We worden als werkgever steeds professioneler en de ontwikkeling van de Academy hoort hier ook bij. Ik was van het begin af aan betrokken bij dit proces. Ik had ook hier weer duidelijk aangegeven dat ik dit leuk zou vinden en was een schakel naar de vloer voor de leerlijn van modeadviseur. Privé had ik ook besloten dat ik een ander werkrooster zou willen hebben, om in het weekend bij mijn gezin te kunnen zijn. En op 1 januari jl. ben ik officieel als Opleidingscoach gestart.
Er was lange tijd geen tooling om collega’s te ondersteunen in hun proces van leren en ontwikkelen. Er was een personal shop opleiding en een hostmanship training, maar daar omheen was nog niet zoveel. De leerweg, zoals we die nu hebben, is echt een must om de ultieme shopbeleving neer te zetten, die we voor onze klanten wensen. Nieuwe collega’s worden goed begeleid door de buddy, die ook een training doorloopt in de Academy. Ook hebben we een uitgebreid onboarding programma voor alle nieuwe collega’s, om meteen goed kennis te maken met het bedrijf en waar ze de leerlijn Modeadviseur volgen. Iedereen heeft dezelfde standaard en we kunnen hun ontwikkelingen hierin bijsturen.
Mensen coachen vind ik het leukste om te doen. Het is bijzonder om mee te mogen lopen met het pad van collega’s. Het is voor mij nieuw om ook inhoudelijk bezig te zijn met het systeem, de online omgeving, maar hier leer ik zelf ook weer van!
We zijn nét begonnen, de leerlijn van de Modeadviseur staat. Het zou super vet zijn als we straks voor iedere afdeling hebben staan wat zij nodig hebben om hun collega’s te laten groeien in hun vak. En uiteindelijk hoop ik vooral dat collega’s allemaal enthousiast worden, willen ontwikkelen, zien wat het voor hen doet en uiteindelijk ook voor onze klanten. Een way of living!
Enthousiasme is heel belangrijk, met alleen maar communiceren krijg ik het niet voor elkaar. Ik voel me ook verantwoordelijk en laat het niet los. Dit is mijn ding en daar blijf ik mee doorgaan en aan bouwen totdat het uiteindelijk een natuurlijk onderdeel is van ons werkgeverschap. Dit kun je niet alleen realiseren. In de praktijk zijn anderen er natuurlijk ook volop mee bezig. Er is hierin een ambassadeursrol weggelegd voor de buddy’s en floormanagers.